Rottien koripallopelit kestävät yleensä noin kymmenen minuuttia, ja pelin
aikana me valmentajat kerromme yleisölle rotista ja niiden koulutuksesta. Pelit
ovat usein yleisön mielestä hauskoja ja rotat suloisia, mutta aina joskus
katsojaa jää askarruttamaan, miten rottien koripallo liittyy tieteeseen,
ollaanhan nyt tiedekeskuksessa! Ovatko rotat täällä pelaamassa vain viihdyttääkseen
yleisöä? Miten tiede ja tutkimus liittyy rottakoripalloon?
Rottakoripallonäytökset voivat kieltämättä olla hyvinkin viihdyttäviä,
varsinkin jos ei aikaisemmin ole nähnyt koulutettuja jyrsijöitä työn touhussa.
Kuten muidenkaan Heurekan näyttelykohteiden tai ohjelmien, myöskään
rottakoripallon tarkoitus ei kuitenkaan ole pelkästään viihdyttää. Rottien
koulutusmenetelmä, naksutinkoulutus eli operantti ehdollistaminen, perustuu
behavioristiseen oppimisteoriaan, joka kuuluu eläinten käyttäytymistieteen ja
kognitiotieteen aloihin. Rottakoripalloesitykset esittelevät siis B.F Skinnerin
alun perin kehittämää oppimisteoriaa.
Skinnerin tutkimusasetelma. Nälkäinen rotta saa ruokaa painaessaan vipua. Laatikkoa kutsutaan tutkijan mukaan nimellä Skinner box. |
Jokaisen pelin selostuksessa koulutuksen tieteellinen pohja ei tule yhtä
selvästi esille. Usein yleisössä on lapsia, ja useimmiten pelin aikana
kertomamme asiat liittyvätkin Heurekan rottiin, niiden elämään ja ehkä myös
rottaan eläinlajina tai lemmikkinä. Koska tarkoituksemme on innostaa ihmisiä
tieteen pariin ja herätellä yleisöä kiinnostumaan erilaisista tieteenaloista,
monet Heurekan näyttelykohteista ja esityksistä ovatkin tarkoituksella
hauskoja, jännittäviä tai viihdyttäviä. Voi olla, että vain pieni osa
vaijeripyörällä ajavista tulee juuri sillä hetkellä miettineeksi fysiikan
lakeja. Vaijerilla pyöräily kuitenkin jää ihmisten mieleen, ja vaikka ei heti
samana päivänä tulisikaan esittäneeksi kysymystä "miksi pyörä ei
kaadu", saattaa uteliaisuus herätä myöhemmin.
Rottakoripalloesitys voi herättää katsojassa kysymyksiä esimerkiksi
biologiaan, psykologiaan, ekologiaan tai vaikkapa etiikkaan liittyen. Myös
filosofia on tiede, ja esimerkiksi juuri kysymys siitä, onko ollenkaan oikein
pitää eläimiä tiedekeskuksessa tai eläintarhassa esiintymässä yleisölle on
mielenkiintoinen moraalifilosofinen ongelma. Jonkun mielestä voi olla väärin
pitää mitään eläimiä vangittuna. Silloinhan emme voisi pitää myöskään koiria
tai kissoja lemmikkeinä, puhumattakaan ruoaksi kasvatettavista kanoista ja
possuista. Itse olen kuitenkin taipuvaisempi uskomaan, että ihmisillä on vastuu
vangittuina elävien eläinten hyvinvoinnista, ja erityinen velvollisuus
huolehtia jalostamiensa eläinlajien yksilöistä, jotka eivät edes ilman ihmistä
olisi olemassa. Senpä takia en ole huolissani Heurekassa asuvien kesyrottien
oikeuksista, sillä tiedän että me rottien kouluttajat pidämme niistä hyvää
huolta.
Tieteen tehtävä on tietenkin pyrkiä löytämään puolueetonta tietoa ja
mahdollisimman hyviä ja tarkkoja selityksiä ilmiöille. On kuitenkin aina
hienompaa, jos tutkittua tietoa voidaan myös käyttää niin, että se tekee
ihmisten tai eläinten elämästä parempaa. Esimerkiksi koirien tai hevosten
koulutuksessa on vallalla monia virheellisiä uskomuksia ja vanhentunutta
tietoa, joiden soveltaminen saattaa aiheuttaa eläimelle jopa vahinkoa. Toivon
tietysti, että mahdollisimman moni rottakoripalloa nähnyt eläimen omistaja kiinnostuisi
oppimisteoriasta, ja tätä kautta tutkittuun tietoon perustuvat eläintenkoulutusmenetelmät
yleistyisivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti